Julkaistu

Tervetuloa ihana, jännittävä uusia palveluja sisältävä vuosi!

Vuosi vaihtui lumisateisissa merkeissä, omalla kohdallani rauhallisesti kotona perheen parissa. Yritykselläni on edessä työntäyteinen vuosi (onneksi työntäyteinen), edellinen päättyi teknologiapilotin käynnistämisen merkeissä ja jatkuu kotipalvelun kehittämisellä.

Melkoinen sanahirviö ”teknologiapilotti”. Hirviö tuo palvelu ei kuitenkaan ole, vaan se on pystynyt tuomaan turvaa ensimmäiselle palvelua hyödyntävälle asiakkaalle ympäri vuorokauden pitkät joulunpyhät ja välipäivät. Parin viikon aikana tämä ennakkoluuloton asiakkaani on tottunut kotiin asennettuihin laitteisiin ja on oppinut luottamaan avunsaantiin. Hän kertoi, että kaatumishälytin lipsahti käsistä, eikä edes tainnut ehtiä tipahtaa lattialle, kun omainen jo soitti, että kaaduitko?

Kaatumishälytin/paikannin, joka hälyttää myös ilman napin painamista. Hälytyksen jälkeen aukeaa kaksisuuntainen puheyhteys.

Avunsaanti hätätapauksessa on siis nopeaa, eikä vaadi, että asiakas kykenisi nappia painamaan apua hälyttääkseen. Palvelumuotoilu jatkuu pilotin myötä. Teknologia on toimivaa, mutta suuri haaste on meidän ihmisten oppia hyödyntämään saatua tietoa parhaalla mahdollisella tavalla. Kodin tukitiimissä kehitämme uudella tavalla tuotettua kotipalvelua, johon asiakkaat ja omaiset luottavat ja muotoilemme sitä vastaamaan asiakkaan ja läheisten tarvetta. Tavoite on, että kotihoidon työntekijä on juuri oikeaan aikaan paikalla, eikä silloin, kun valvotun yön jälkeen asiakas on juuri nukahtanut tai esim. vatsakipu on estänyt liikkumista jo kolme päivää, mutta asiakas ole halunnut olla häiriöksi. Kotipalvelusopimus, joka sisältää teknologiaa tehdään aluksi tarvekartoitusta vastaavaksi, mutta sitä kannattaa valmistautua muotoilemaan järjestelmän tuottaman tiedon mukaan sitten, kun tietoa on ehtinyt jonkin verran karttua. Usein toedellinen toiminta esim. alkavassa muistisairaudessa ei vastaa sitä, mitä asiakas ja omaiset pystyvät keromaan haastattelutilanteessa. Nyt on mahdollisuus saada todelliseen käyttäytymiseen perustuen oikeanlainen palvelu.

Haluako Sinä tai läheisesi olla seuraava teknologiaa hyödyntävän kotipalvelun asiakas. Kyse on siis palvelusta, joka mahdollistaa turvallisen ja elämänmyönteisen elämän sekä sisällä että ulkona, silloin kun toimintakyky uhkaa laskea tai on jo laskenut iän tai sairauden vuoksi.

SOITA 0400 736 536 /Jaana