Julkaistu

Miksi perustin kotipalvelu ja sairaanhoitoyrityksen?

Monia muistoa nousee mieleen tässä yritykseni alkuvaiheessa, kun pohdin, miksi lähdin tuottamaan kotipalveluja ja sairaanhoitoa eli miksi firmani syntyi ja mitä yritykselläni ja minulla on tarjota asiakkailleni.  Tärkeimmät kaksi muistoa ovat sairaanhoitajan arjesta. Näistä toisen kerron tässä postauksessa.

Olin joitakin vuosia sitten sairaanhoitajana sairaalassa, jonne iäkäs henkilö oli joutunut yllättäen voinnin romahdettua. Toki tilanne oli kehittynyt pikkuhiljaa, mutta iäkkään henkilön asuessa kotona ilman palveluja, kynnys lähteä lääkäriin oli korkea ja tilanne pääsi etenemään. Omainen asui ulkomailla, ja kuuli päivittäin iäkkään vakuutteluja puhelimessa, että kaikki on hyvin, kyllä kauppa-asiat hoituvat, ei ole vaivoja

Omainen kohtasi yllättävän tilanteen iäkkään kotona

Huolestunut omainen ulkomailla järjesti loman, kun tieto sairaalaan joutumisesta hänet tavoitti ja tuli Suomeen tukemaan kotiutumisessa ja järjestelmään asioita. Yllätys oli suuri, jääkaappi oli lähes tyhjillään ja koti vaati siivousta ja järjestelyä. Varsin selväksi kävi, ettei iäkäs henkilö voinut enää jatkaa samalla tavalla vaan tarvitsi paljon tukea arkeensa ja kotiutumiseen. Omaisen loma meni asioita järjestellessä, mutta kotiutukseen hän ei päässyt tueksi. Toipuminen ei tapahtunutkaan odotetusti ja ulkomailla työ ei enää voinut odottaa. Lupasin hoitajana sairaalassa hoitaa kotiutuksen niin, että asiat järjestyvät ja vakuuttelin, että kaikki sujuu hyvin.

Kodin tukitiimi tarjoaa jatkuvuutta muuttuvissa tilanteissa

Kyllä asiat järjestyivätkin, mutta voin vain kuvitella tämän kotiin lentävän omaisen huolen ja hädän. Tuntematon sairaanhoitaja sairaalassa lupaa hoitaa kotiutuksen kotiutushoitajan tuella, jota omainen ei päässyt tapaamaan aikatauluongelmien vuoksi. Iäkäs henkilö kotiutettiin taksilla ja tämä tuntematon kotiutushoitaja oli järjestänyt tuntemattoman hoitajan käynnille samana päivänä pian kotiutumisen jälkeen. Ateriapalvelu oli tilattu, mutta mistä voisi tietää, onko ruoka maistuvaa ja tuleeko syötyä? Ja ovatko jokainen tässä tuntemattomien ihmisten ketjussa varmasti tietoisia, milloin kuuluu toimia ja mikä on kenenkin tehtävä.  Omainen ehkä mietti, menikö iäkkään läheisen luo lopulta kukaan, koneessa ei paljon ole tehtävissä ja ulkomailta asioiden hoito hankalaa. Itse hoitajana sairaalassa en koskaan saa tietoa, mitä asiakkaille kuuluu ja kuinka kotona sujuu, voin vain toivottaa taksin ovella nopeaa toipumista ja hyvää jatkoa. Tuntuu, että asiat jäävät kesken, haluaisin jatkaa yhteistyötä ja varmistaa, että alkuun päässyt toipuminen jatkuu ja iäkäs kokee olevansa turvassa jatkossa. Siksi olen nyt käytettävissä kaikissa iäkkään kohtaamissa tilanteissa ja huolehdin, että jokainen palanen toimii. Siksi kotipalvelu ja sairaanhoitoyritykseni Kodin tukitiimi on olemassa.

Saat kotipalvelun ja sairaanhoitajan avuksesi jo samana päivänä

Jos astut iäkkään henkilön luona yllättävään tilanteeseen, ole yhteydessä Kodin tukitiimiin, tulemme tueksenne jo samana päivänä. Toimimme tukena myös sairaalasta kotiutustilanteissa kaikissa vaiheissa, voit olla huoletta. Sama tutuksi tullut henkilö huolehtii kaikista vaiheista sairaalasta kotiin ja kohti normaalia arkea. Toteutamme sairaalassa tehtyä hoitosuunnitelmaa mm. kuntoutuksen ja lääkityksen osalta.

Toivomme toki Kodin tukitiimissä, että saamme tutustua iäkkääseen jo silloin, kun tuen tarve on vähäisempää, jotta voimme auttaa toimintakyvyn ylläpitämisessä ja akuutin tilanteen kohdatessa olemme jo tuttuja. Jos huomaat ja epäilet omaisesi tarvitsevat tukea, apua tai vain voinnintarkkailua, niin ota yhteyttä ja varaa maksuton tutustumiskäynti.

Huomaathan, että henkeäuhkaavassa tilanteessa tulee ottaa yhteys välittömästi hätäkeskukseen numeroon 112!

 

 

Olemme ikääntyvän ihmisen turvana ja takaamme hoidon jatkuvuuden vaihtuvissa tilanteissa.

Yksi kommentti artikkelissa Miksi perustin kotipalvelu ja sairaanhoitoyrityksen?

Kommentointi on suljettu.